
De kliko’s in Wieringerwaard en Nieuwesluis worden blijkbaar met uiterste precisie gevuld. Uit de kersverse jaarrapportage afvalinzameling blijkt namelijk dat de gemeente Hollands Kroon haar landelijke koploperspositie op het gebied van afval scheiden stevig vasthoudt. We horen hiermee officieel bij de best presterende gemeenten binnen inzamelaar HVC.
Het belangrijkste harde feit uit het rapport: we blijven met z’n allen keurig onder de landelijke norm van maximaal 100 kilo restafval per inwoner per jaar. Daarnaast scoren we als koploper binnen HVC bijzonder hoog op het apart inzamelen van gft (groente-, fruit- en tuinafval) en pmd (plastic, metaal en drankenkartons). Ook aan de poort van het afvalbrengstation wordt ons afval steeds beter gescheiden ingeleverd.
Financieel voordeel
Dat we in de polder de boel zo strak sorteren, levert direct voordeel op. Omdat we minder restafval aanbieden, vielen de totale verwerkingskosten voor de gemeente afgelopen jaar lager uit dan vooraf was begroot. Dat is niet alleen een opsteker voor de gemeentekas, maar heeft ook een directe link met je eigen portemonnee: je betaalt in Hollands Kroon immers per keer dat je de grijze container aan de straat zet. Minder vaak die klep open, betekent dus simpelweg minder kosten.
Ontdek meer van Pauwenstad
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
