
Slecht nieuws voor dorpsgenoten die zich hadden verheugd op een sfeervol avondje struinen. De eerste Nachtmarkt van Kolhorn, die gepland stond voor aanstaande vrijdagavond, gaat definitief niet door. De organisatie heeft besloten het evenement af te blazen vanwege de extreme hitte en de geldende ‘code rood’ in de provincie.
De Nachtmarkt van Kolhorn is al jaren een ontzettend populair zomers uitstapje voor veel inwoners uit Wieringerwaard en Nieuwesluis. De organisatie laat echter weten dat het door de aanhoudende tropische temperaturen niet verantwoord is om het evenement door te laten gaan.
Zowel voor de standhouders, de vele vrijwilligers als de bezoekers is de hitte simpelweg te gevaarlijk.
Het opbouwen van de marktkramen moet al vroeg in de middag gebeuren, precies op het heetste moment van de dag wanneer de zon het krachtigst is. Daarnaast is het risico op gezondheidsklachten door de warmte, zoals oververhitting of uitdroging, in de vaak drukke en smalle straatjes van Kolhorn op dit moment te groot.
Blik op de volgende markten
Hoewel deze eerste editie helaas in het water — of beter gezegd: in de zon — valt, is er gelukkig nog hoop voor de rest van de zomer. Als het weer het toelaat, staan de volgende nachtmarkten van dit seizoen nog wel gewoon op de agenda.
Heb je dus al plannen gemaakt om vrijdag die kant op te gaan? Je kunt de auto of de fiets voor nu dus thuis laten. Blijf lekker in de schaduw en houd het hoofd koel!
Ontdek meer van Pauwenstad
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.